بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری/شرط بی شرمانه آمریکا برای مذاکره به رسمیت شناختن غده سرطانی اسرائیل در قلب ملت مسلمانان است


سیاست ایران:اگر امروز این سوال مطرح است که آیا مذاکره ایران و آمریکا صورت می‌گیرد یا خیر؟ پاسخ این است: آنچه نقشه راه مذاکرات تهران – واشنگتن را تعیین می‌کند، بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است، که از زمان آغاز رهبری ایشان در سال ۱۳۶۸ تاکنون بر مبنای مواضع امام خمینی(ره) و بر اساس مطالبات و منافع ملت ایران بیان شده است.
؛در عرصه روابط دیپلماتیک هر کشوری برای پیشبرد منافع خود وارد مذاکره و تعامل با کشور دیگر می شود و اگر در این مذاکرات منافع خود را تامین شده نبیند، میز مذاکره را ترک خواهد کرد.
موضوع ۳۰ ساله برقراری مذاکره و روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در دو کشور از سوی برخی سیاست مداران، تحلیلگران و به ویژه رسانه ها مطرح بوده است؛ اما از آنجا که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه منفعت کشور و ملت ایران را در برقراری مذاکرات ندیده است، با گذشت ۳۰ سال از قطع روابط سیاسی، همواره درخواست های نشستن پشت میز مذاکره با آمریکا را رد کرده است.
علی رغم روشن بودن مواضع جمهوری اسلامی ایران دربرابر موضوع مذاکره ایران و آمریکا، این موضوع مجددا به دنبال  تغییر و تحولاتی که جهان دست خوش آن شده است، از سوی بعضی از دشمنان و دوستان (نادانسته) در داخل و خارج از ایران مطرح شده است؛ این روزها زمزمه های باید و نباید مذاکره با آمریکا در دوکشور شنیده می شود اما…
مسلما آنچه نقشه راه مذاکرات تهران – واشنگتن را تعیین می‌کند، بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است، که از زمان آغاز رهبری ایشان در سال ۱۳۶۸ تا کنون بی‌تغییر و بر اساس مطالبات و منافع ملت ایران بیان شده است.
باشگاه خبرنگاران در این مقطع زمانی که بار دیگر موضوع تاریخی مذاکره آمریکا با ایران مطرح شده است، در غالب سلسله گزارش‌هایی به بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری طی ۲۳ سال گذشته پرداخته است.
تاکنون بیانات معظم له از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ در غالب گزارش هایی با عناوین:
بازخوانی شده است.
 در این گزارش نیز بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای با موضوع مذاکرات ایران و آمریکا در سال های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ بازخوانی می شود:
*** دشمن چه بخواهند چه نخواهند ملت ایران در دنیا این طور شناخته شده است: قوى، مصمّم، با اراده، نترس و شجاع که خودش مى‌‌‌اندیشد، تصمیم مى‌‌‌گیرد و انتخاب مى‌‌‌کند
مقام معظم رهبری اول فروردین ماه ۱۳۷۷ در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی می فرمایند: انقلاب آمد و به دنیا نشان داد که ملت ایران، آن ملتى است که در مقابل خواستِ قدرت هاى استکبارى مى‌‌‌ایستد و حرف خود را مى‌‌‌زند و اگر همه قدرت هاى استکبارى نیز همدست شوند، در هیچ زمینه‌‌‌اى نمى‌‌‌توانند اراده خود را بر او تحمیل کنند!
امروز، چه آمریکایی ها بخواهند، چه نخواهند؛ چه صهیونیست ها بخواهند، چه نخواهند؛ چه دشمنان این ملت بخواهند، یا نخواهند، ملت ایران در دنیا این طور شناخته شده است: ملتى قوى، مصمّم، با اراده، نترس و شجاع که خودش مى‌‌‌اندیشد، تصمیم مى‌‌‌گیرد و انتخاب مى‌‌‌کند! هیچ کس نمى‌‌‌تواند بگوید: اى دولت ایران، اى ملت ایران، رابطه‌‌‌ات را با فلان کشور قطع کن، یا با فلان کشور، رابطه برقرار کن و یا فلان جا تجارت کن، فلان جا نکن! هیچ کس نمى‌‌‌تواند به ما دستور بدهد. این امروز آبروى ملت ایران است.
حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه دشمن انواع و اقسام تبلیغات را علیه این مواضع ملت ایران انجام می دهد، می فرمایند: دشمنان از اطراف حمله مى‌‌‌کنند – البته حمله دیپلماسى و سیاسى – که ملت ایران چاره‌‌‌اى ندارد و مجبور است با امریکا رابطه برقرار کند، و الّا نمى‌‌‌شود! از صد طریق این را به گوش ما مى‌‌‌رسانند؛ مربوط به امروز هم نیست.
  ***اگر حرف های ما با دیپلمات ها درباره مذاکره منتشر شود ملت ایران بیشتر احساس عزت خواهد کرد
ایشان با یادوآوری سفری که برای شرکت در اجلاس سازمان ملل به نیویرک داشتند می فرمایند: آن سالى که براى اجلاس سازمان ملل به نیویورک رفتم، یکى از مسئولین بلندپایه یکى از کشورهاى اروپایى پیش من آمد و گفت : «شما بالأخره باید مسأله خود را با آمریکا حل کنید!» فکر مى‌‌‌کردند ما که به نیویورک رفته‌‌‌ایم و در کشور آمریکا هستیم، شاید بتوانند نان را به تنور گرم بزنند! گفتم نمى‌‌‌شود. قضیه سازمان ملل، قضیه دیگرى است. من به سازمان ملل آمده‌‌‌ام تا با مردم دنیا حرف بزنم و این ربطى به آمریکا ندارد! مسأله آمریکا، مسأله دیگرى است.
معظم له در این دیدار عنوان می کنند: این حرف هایى که ما با این دیپلمات ها، در طول سال هاى متمادى زدیم، در کاغذها ثبت است و هیچ وقت فرصتى پیش نیامده است که به گوش مردم برسد. اگر یک روز این حرف ها پخش و فهمیده شود – که ما در طول هشت سال ریاست جمهورى و بعد از آن، چه گفتیم، من گمان مى‌‌‌کنم که ملت ایران، بیشتر احساس عزّت خواهد کرد.
***ما به‌‌‌عنوان جمهورى اسلامى، نمى‌‌‌خواهیم با غرب قطع رابطه داشته باشیم/ اختلاف بین آمریکا و اروپا کمتر از اختلاف اروپا با دنیاى غیرغرب نیست!
ایشان درباره دیداری که با یکی از وزرای خارجه‌‌‌ اروپایی در زمان ریاست جمهوری داشته اند می فرمایند: {من به آن وزیر} گفتم ما به‌‌‌عنوان جمهورى اسلامى، نمى‌‌‌خواهیم با غرب، قطع رابطه باشیم. ما مى‌‌‌خواهیم رابطه‌‌‌مان برقرار باشد؛ اما منظور از غرب که فقط امریکا نیست. آمریکایی ها مى‌‌‌خواهند وانمود کنند که غرب یعنى آمریکا! اگر شما با آمریکا رابطه برقرار کردید، با غرب رابطه دارید، والّا منزوى هستید! گفتم ما این را قبول نداریم. البته آن اروپایى هم از این حرف، خوشحال شد.
حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه اروپایی ها جزو مجموعه غربند، اما با آمریکایی ها خیلى اختلاف دارند، تاکید می کنند: کسانى خیال نکنند که اگر فلان مسئول اروپایى در مقابل انقلاب، در مقابل ایران و ملت هاى مسلمان، در مقابل ملت هاى شرق یا خاور میانه، از کلّیتِ غرب، یا از آمریکا پشتیبانى مى‌‌‌کند، قضیه همین است؛ نه. اختلافات بین آنها خیلى زیاد است! اختلاف بین آمریکا و اروپا – از لحاظ عمق – در مواردى، اصلاً کمتر از اختلاف اروپا با دنیاى غیرغرب نیست!
***پاسخ آنها که می گویند چاره ای جز برقراری رابطه با آمریکا ندارید این است: چاره ما ایستادگی بر روی مواضع سرشار از عزتمان است
رهبر معظم انقلاب همچنین تاکید می کنند: ما بارها تکرار کرده‌‌‌ایم، ما ملتى هستیم که خودمان تصمیم مى‌‌‌گیریم. ما نمى‌‌‌توانیم منتظر بمانیم تا فلان کشور، فلان دولت، فلان وزیر خارجه یا رئیس جمهور، به ما توصیه کند که شما چاره‌‌‌اى ندارید جز این که با آمریکا رابطه برقرار کنید! نه آقا، چاره داریم؛ چاره این است که بر روى مواضع سرشار از عزّت، که ناشى از اسلام، ناشى از ملت ایران و از قدرت اسلامى و ملى ماست، محکم بایستیم تا همه کسانى که بیگانه از ما هستند، احساس کنند در مقابل این ملت، نمى‌‌‌شود با قلدرى حرف زد!
ایشان در این دیدار خطاب به مردم می فرمایند: اى ملت عزیز! آن عزّتى که دارید، ناشى از مواضع ایمانى و انقلابى شماست. عزیزان من! در داخل مرزهاى ملت ما کسانى هستند که متأسفانه همان حرفى را مى‌‌‌زنند که سازمان سیاى آمریکا به وسیله قلم به‌‌‌مزدان خود در مجلّات و مطبوعات دنیا پخش مى‌‌‌کند! یعنى مى‌‌‌خواهند بگویند «ارتباط با آمریکا، کلیدِ حلّ است؛ تا ارتباط با آمریکا پیدا نکنید، نمى‌‌‌شود هیچ کار کرد!» عدّه‌‌‌اى هم در داخل کشور، این پیام دشمن را در روزنامه‌‌‌هاى خودِ ما با استفاده از فضاى آزادى که خوشبختانه نظام جمهورى اسلامى به‌‌‌وجود آورده است و همه مى‌‌‌توانند نظرات خودشان را بگویند، پخش مى‌‌‌کنند!
آنچه که من بر آن تأکید مى‌‌‌کنم، این است که عزّت ملت از استقرار او بر روى مواضع انقلابى و استحکام مواضع دینى و ملى اوست؛ نه از گرایش به این و آن. نه از اتّکا به این و آن. نه از التماس کردن و ایجاد رابطه پیش این، یا آن دولت. متأسّفانه عدّه‌‌‌اى در داخل، این طور حرف مى‌‌‌زنند، این طور حرکت مى‌‌‌کنند و این گونه مى‌‌‌اندیشند. البته من بعید مى‌‌‌دانم که این، فکر آنها باشد. نمى‌‌‌تواند یک نفر در این فضاى سالم و معنوى و انقلابى، این قدر غلط و کج فکر کند! حالا مى‌‌‌نویسند، بنویسند؛ البته آن کسانى که با پول بیت‌‌‌المال قلم مى‌‌‌زنند، باید بفهمند که چه مى‌‌‌نویسند. بعضى کسان حق ندارند پول این ملت را بگیرند و با بودجه بیت‌‌‌المال – با پول بیت‌‌‌المال که مال مردم است – علیه مصالح مردم حرف بزنند و خائنانه نظر بدهند!
***ما با آمریکا رابطه برقرار نکردیم؛ نه تنها منزوى نشدیم بلکه درجریان اجلاس تهران همه دنیا گفتند آمریکا در مقابل ملت ایران منزوى شد
حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه آمریکایی ها مى‌‌‌خواهند وانمود کنند که اگر ملت ایران با ما رابطه برقرار نکند، منزوى مى‌‌‌شود، عنوان می کنند: ما با آمریکا، رابطه برقرار نکردیم، رابطه را هم رد کردیم؛ نه که منزوى نشدیم، بلکه در قضیه اجلاس سازمان کنفرانس اسلامى در تهران و یک قضیه دیگر قبل از آن، همه دنیا گفتند که آمریکا در مقابل ملت ایران منزوى شد! ایستادگى یک ملت، موجب انزواى او نمى‌‌‌شود، بلکه بیشتر موجب عزّت او مى‌‌‌گردد. همچنان که رابطه با دولت آمریکا یا هر دولت دیگر هم هیچ گره‌‌‌اى را از کار ملتى که خودش نتواند دردهاى خود را علاج کند، باز نمى‌‌‌کند.
ایشان ضمن انتقاد از بعضی از رسانه ها که از فضای باز سیاسی کشور سوء استفاده می کنند، می فرمایند: در داخل کشور بعضی ایستادگى ملت ایران را می گوید «انزوا»! آیا این انزوا است؟ آیا ملتى که همه دنیا از عزّت و عظمتش خبر مى‌‌‌دهند، منزوى است؟! اگر معناى منزوى این است که یک ملت مستقل باشد و تسلیم این و آن نشود، این انزوا از هر چیز دیگرى بهتر است! این انزوا نیست. خیال کرده‌‌‌اید که اگر ملت ایران از اصول خود صرف نظر کند، از راه پرافتخار دوران حیات مبارک امام برگردد و دست دوستىِ التماس آمیز و حقارت آمیز به سوى قدرت ها دراز کند، همه مشکلات اقتصادى این کشور، یک شبه حل خواهد شد! ابداً!
معظم له می افزایند: در فضاى فرهنگى و مطبوعاتى‌‌‌اى که در این چند ماه آخر، به‌‌‌شدّت ناسالم شده و ناسالم مى‌‌‌شود، متأسّفانه بعضى سمپاشى و زهرافشانى مى‌‌‌کنند! البته سیاست ما این نیست که کسى را به خاطر نوشتن چیزى و پخش مطلبى، تا خلاف قانون نباشد، مورد ملامت قرار دهیم؛ اما به افشاگرى مى‌‌‌پردازیم و آنها را به مردم معرفى مى‌‌‌کنیم. اگر هم دست برندارند، مردم خودشان مى‌‌‌دانند که با آنها چه کنند!
***قطع رابطه با آمریکا صددرصد به نفع ملت ایران است
مقام معظم رهبری ۱۲ آبان ۱۳۷۷ در دیدار با جمعی از دانش آموزان و دانشجویان با بیان اینکه دشمنان در تبلیغات خودشان شایع مى‌کنند که قطع رابطه ایران و دولت آمریکا به ضرر ملت ایران است، می فرمایند: نه آقا، قطع رابطه صددرصد به نفع ملت ایران است.
این یک حربه از اثر افتاده است که بخواهند در میان ملت ها این‌طور وانمود کنند که اگر ملتى با آمریکا رابطه داشته باشد، از لحاظ اقتصادى و مادّى، همه مشکلاتش بر طرف مى‌شود؛ نه، یک روزى بعضى از دولت هاى ساده لوح این‌گونه خیال مى‌کردند. در کشور ما هم در اوّلِ انقلاب، عدّه‌اى که قدرتى پیدا کرده بودند و در رأس کارها قرار داشتند، این‌گونه خیال مى‌کردند؛ لیکن تجربه‌ها در نقاط مختلف دنیا عکس این را ثابت کرد.
امام در نامه‌اى که به رهبر شوروى سابق نوشتند، می فرمایند «شما که بساط جدیدى را در کشورتان راه مى‌اندازید، مواظب باشید که به غرب و به امریکا آن چنان گرایش پیدا نکنید که آنها بر امورتان مسلّط شوند!» این توصیه مورد توجّه قرار نگرفت و امروز شما وضعشان را مى‌بینید.
حضرت آیت الله خامنه ای تاکید می کنند: ملت ایران اگر بخواهد وضع مادّى و اقتصادى خود را اصلاح کند – که البته بدون تردید اصلاح خواهد کرد – این به عزم، به اراده، به تصمیم، به کار همه طبقات، به همکارى با دولت و حمایت از مسؤولان کشور، به شجاعت در اقدام، به تأثیر نپذیرفتن از سیاست هاى خارجى و به تأثیر نپذیرفتن از تبلیغات بیگانه احتیاج دارد.
اینهاست که وضع یک کشور را درست مى‌کند؛ نه ارتباط با آمریکا، نه رفتن زیر بار زورگویانى که تجربه ارتباط با آنها را ما سال ها در این کشور داریم. ملت ایران گولِ این تبلیغات فریبنده دشمن را نمى‌خورد
.
***هدف آمریکا تسلط است، نه رابطه؛ هدفش چپاول است، نه مبادله
حضرت آیت الله خامنه ای ۴دی ماه ۱۳۷۷ در خطبه های نمازجمعه تهران درباره رابطه ایران با آمریکا می فرمایند: مسأله این نیست که ملتى بخواهد از تجربیات و از دانش و از سرمایه‌هاى مادّى و معنوى یک ملت دیگر استفاده بکند یا نکند. البته معلوم است که همه مى‌خواهند از هم استفاده کنند؛ هیچ اشکالى هم ندارد. بحثِ دشمنى یک ملت با یک ملت دیگر هم نیست. بارها گفته‌ایم که ما با ملت امریکا دشمنى نداریم؛ با اشخاص کارى نداریم؛ ما با مقاصد و اغراض طرفیم.
این مقاصد و اغراض هر جایى که باشد و متعلّق به هرکس که باشد، براى ما اهمیت دارد. ما نمى‌توانیم در مقابل این غرض و مقصدى که براى ما واضح است و عملکرد آن را در همه دنیا مى‌بینیم، نسبت به کشور خودمان هم مى‌بینیم، بى‌تفاوت باشیم. البته همین ها یک وقت اگر لازم باشد یکى‌شان کلمه‌اى بگوید، لبى تر کند، اسمى از ملت ایران بیاورد – مثلاً فرض کنید از دولت ایران یا از یک شخصى، یک نیمه تعریفى، آن هم نه یک تعریف درست و حسابى بکنند – این را هم مى‌کنند؛ اما باید دانست که هدف هاى آنها چیست.
هدف آنها تسلط است، نه رابطه؛ هدفشان چپاول است، نه مبادله؛ هدفشان برگرداندن آن وضعیتى است که قریب سى سال – از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به بعد – به صورت واضح، آمریکایی ها در این کشور از آن برخوردار بودند. مى‌خواهند همه‌کاره این مملکت باشند. معلوم است که دولت ایران، ملت ایران، این انقلاب با این عظمت، به این راضى نخواهد شد؛ حالا ولو چهار نفر آدم جاهل را هم در جایى تحریک کنند که حرفى هم بزنند؛ یا دو نفر، سه نفر از وابستگان خودشان را وادار کنند که در جایى چیزى بنویسند. بنویسند؛ انقلاب که با این حرف ها نمى‌تواند از مهمترین اصول و مسائل خودش عقب بنشیند!
***این ملتى که به‌ نام اسلام آغاز کرد و توانست موانع را از سر راه خود بردارد در مقابل رذالت های دشمنان عقب‌نشینى نخواهد کرد
ایشان در ادامه می افزایند: مسأله این نیست که ما مى‌خواهیم یا نمى‌خواهیم مثلاً از روابط با دولت ها یا دنیا استفاده کنیم. معلوم است که مایلیم با همه دولت هاى دنیا رابطه خوب داشته باشیم. رابطه هم داریم؛ روزبه‌روز هم به فضل الهى بیشتر خواهیم کرد. یک روز خیال مى‌شد که ما با اروپا روابطمان قطع خواهد شد؛ یک روز خیال مى‌کردند که ما با روسیه هرگز رابطه‌اى برقرار نخواهیم کرد؛ نخیر. امروز مى‌بینید که روابط ما با اروپا گرم است، با آسیا گرم است؛ با کشور روسیه و کشورهاى بزرگ دنیا روابط ما، روابط خوبى است. مسأله ما با آمریکا، مسأله دیگرى است؛ مسأله روابط نیست. براى آنها، روابط به معناى مقدّمه براى این تسلّط است و به کمتر از آن هم راضى نیستند! اسم روابط را به عنوان شعار مى‌آورند. معلوم است مقدّمه هریک از این کارهایى که مى‌خواهند بکنند، روابط است.
مسأله برگرداندن همان قدرت سیاسى و اقتصادى و امنیتى است که سى سال آمریکایی ها در این کشور داشتند و انقلاب آمد به همّت همین ملت و همین جوانان و به همّت و به هوشیارى امام، این قدرت را از بین برد.
معظم له با اینکه دشمنان خیال مى‌کنند که ملت ایران از انقلاب، از امام(ره) و از آرمان ها برگشته است، تصریح می کنند: آمریکایی ها بدانند، این ملتى که به‌ نام اسلام آغاز کرد، به نام اسلام پیش رفت، با نام اسلام و با یاد اسلام توانست این همه موانع را از سر راه خود بردارد، به برکت اسلام توانست على‌رغم کارشکنی هاى شما روزبه‌روز عزّت و قدرت خود را زیادتر کند، در مقابل فشارها و تحمیل ها و رذالت ها عقب‌نشینى نخواهد کرد و تسلیم شما نخواهد شد. این ملت تا وقتى با اسلام است، با شما کنار نخواهد آمد.
***ارتباط آمریکایی ها  با جاسوسان داخل ایران  توسط خودشان افشا شد
رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه تهران در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۷۸ می فرمایند: یک شبکه جاسوسى خطرناک که اعضایش تعدادى از یهودی ها و غیریهودی هاى ایرانى بودند، کشف شد. البته آنها{آمریکا} یکى، دو ماه هیچ چیز نگفتند؛ با این که از همان لحظه اوّل فهمیدند که اعضاى شبکه مذکور دستگیر شده‌اند! خودشان بعداً گفتند که ما از اوّل فهمیده بودیم؛ که باید گفت اگر مرتبط نبودید، چگونه فهمیدید؟! چطور ملت ایران هنوز نمى‌دانست که جاسوس ها گرفتار شده‌اند، اما مسئولان آمریکایى و صهیونیستى مى‌گفتند از همان روز اوّل ما خبر شده‌ایم؛ ولى براى این‌که مبادا کار اینها سخت‌تر شود، حرف نزده‌ایم؟!
از همان روز اوّل فهمیدند که این جاسوس ها گرفتار شده‌اند؛ اما بعد که دیدند وساطت و فشارهاى بالواسطه‌شان اثرى نکرد، بنا به جنجال کردند که چرا سیزده نفر یهودى را گرفتید!؟ رؤساى کشورهاى اروپایى و امریکایى درباره سیزده نفر جاسوسى که در ایران دستگیر شده بودند، تلفنى با هم صحبت کردند! آیا این نشان‌دهنده اهمیت قضیه براى آنها نیست؟
ایشان در خطبه های این نماز جمعه با عجیب دانستن این حوادث می فرمایند: در طول یک سال، یک سال و نیمِ اخیر، این حوادث پشت سرِ هم اتّفاق مى‌افتد. وقتى حادثه‌اى اتّفاق مى‌افتاد، على‌الظّاهر ارتباطى با حادثه دیگر نداشت، اما هنگامى که انسان فکور، مجموع این حوادث را نگاه مى‌کند، درمى‌یابد که اینها با هم بى‌ارتباط نیست. از طرفى زمینه‌هاى ذهنى مردم را خراب کردن، از طرفى خواص داخلى را مشغول به کارهاى جنبى کردن، از طرفى بین مردم و نظام فاصله انداختن، از طرفى جاسوس هایشان را به کار گماشتن.
اخیراً در جریان این قضایا، یکى از مسئولان امریکایى اظهار ناراحتى کرده و گفته بود «ما در ایران سفارتخانه نداریم تا بر قضایاى آن جا درست اشراف داشته باشیم!» پس معلوم شد اصرارى که اینها در این مدّت داشته‌اند که رابطه برقرار کنیم، براى چه بوده و سفارتخانه در تهران را براى چه مى‌خواهند! معلوم مى‌شود که مى‌خواستند کار آن سفارتخانه را نیز همین جاسوس ها و امثال اینها برایشان انجام دهند!
وقتى انسان این مجموعه حوادث را در کنار اظهار نظر رئیس سازمان سیاى امریکا مى‌گذارد که گفته بود: «در سال ۱۹۹۹ قرار است در ایران یک حادثه بزرگ اتّفاق بیفتد»، آن وقت معلوم مى‌شود این حوادث، حوادثِ خودبه‌خودى و تصادفى و اتّفاقى و کار چهار نفر آدم بى‌کارِ این طرف و آن طرف نیست؛ اینها برنامه‌ریزى کرده بودند.
***وقتى ملت ما در مقابل آمریکا ایستاد، یک پشتوانه عظیم از اعتقادات و ایمان دینى پشت سرش بود؛ همین توانست او را موفق کند
حضرت آیت الله خامنه ای ۱۲ آبان ۱۳۷۸ در دیدار با جمعه از دانش آموزان و دانشجویان می فرمایند: مقابله ملت ما با استکبار، ریشه دینى هم دارد. کلمه استکبار و مستکبر و در مقابلش استضعاف و مستضعف، در قرآن هست. وقتى ملت ما با این روحیه در مقابل امریکا و دستگاه فاسدِ وابسته به امریکا ایستاد، یک پشتوانه عظیم از اعتقادات و ایمان دینى پشت سرش بود و همین هم توانست او را موفّق کند و پیش ببرد.
استکبار وارد هر کشورى مى‌شود، سعى مى‌کند آن کشور را تهى کند؛ یعنى تا هر جا بتواند، همه چیز آن کشور را به نفع خود مصادره مى‌کند. امروز خودِ امریکایی ها – یعنى همان دستگاه تبلیغاتى‌اى که گفتم – در صف مقدّم و بعضى قلم به مزدهاى واقعاً حقیر و پست، و شاید هم یک عدّه گول خورده و غافل در داخل کشور ما در صفِ پشت سر آنها خیال مى‌کنند که اگر امریکا ارتباطاتش با کشورى – مثلاً جمهورى اسلامى – عادّى شد و رابطه برقرار کردند، ناگهان همه مشکلات اقتصادى ملت ایران حل خواهد شد! اگر کسى این‌طور فکر کند، خطاى عظیمى مرتکب شده است. ملت ایران، ارتباط با امریکا را یک دوره تجربه کرده است.
***انگلیس هم مثل آمریکاست؛ فرقى نمى‌کند
ایشان در ادامه یادآور می شوند: آمریکایی ها از سال ۱۳۳۲ که زمام قدرت استکبارى را در ایران در دست گرفتند، تا سال هاى۵۷-۱۳۵۶ هرچه داشتیم، از ما گرفتند؛ هرچه بوده است، بردند. اغلب گرفتاری هاى امروز ملت ایران مربوط به آن دوران و همچنین دوران تسلّط انگلیسی هاست. انگلیس هم مثل امریکاست؛ فرقى نمى‌کند. قبل از امریکایی ها، انگلیسی ها بر سیاست ایران مسلّط بودند. از اواخر دوران قاجار تا روى کار آمدن رضاخان، تا بعد – تا ۱۳۳۲ – همه چیز در ایران در دست انگلیسی ها بود. حکومت مى‌آوردند، حکومت مى‌بردند؛ نفت را مى‌بردند، منابع را مى‌بردند؛ فرهنگ را رقم مى‌زدند و هر کار مى‌خواستند، مى‌کردند. بعد هم امریکایی ها آمدند و در آن رقابت بین‌المللى خودشان، از انگلیسی ها تحویل گرفتند؛ مثل یک منطقه مفتوحه!
***هدف آمریکا از برقراری مذاکرات که پنهان می شد توسط یک سیاست مدار خانم ساده‌لوحانه افشا شد
حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با بیان اینکه در این سه، چهار سال اخیر، امریکایی ها در گوشه و کنار گفتند که ما مایلیم با ایران ارتباط داشته باشیم می فرمایند: این که گفتن نداشت؛ معلوم است که مى‌خواهند ارتباط داشته باشند؛ اما هدف آنها از این ارتباط چیست؟ این را پوشیده نگه مى‌داشتند؛ تا این اواخر که یکى از دولتمردانشان – حالا دولتمردان که چه عرض کنم؛ طرف، خانم بود! – ساده‌لوحى به‌خرج داد و چیزى را که آنها نمى‌گفتند، او در کلماتش افشا کرد! گفت ما با ایران رابطه برقرار مى‌کنیم؛ لیکن شرط این رابطه این است که ایران اوّل باید مسأله‌اش را با اسرائیل حل کند! بله؛ اصلاً قضیه همین است. این را همیشه ما مى‌گفتیم، اما بعضی ها ملتفت نبودند! مسأله اصلى امریکا در رابطه با هر کشورى و بخصوص در رابطه با ایران اسلامى – که امروز بلندترین پایگاه مبارزه با اسرائیل این‌جاست – همین مسأله است.
***مسأله آمریکا در برقراری رابطه حضور نیروى غاصب اسرائیل است
حضرت آیت الله خامنه ای تصریح می کنند: صهیونیست ها گردانندگان سیاست آمریکا هستند. دیدید که همین چند روز قبل، باز آن شخص دیگرشان در محفل صهیونیست ها رفت و براى دلخوشى آنها، یا به تعبیر وزارت خارجه ما – که تعبیر خوبى است – براى خوش رقصى، در مقابل آنها از ایران بدگویى کرد! مسأله، مسأله صهیونیست هاست؛ مسأله حضور نیروى غاصب اسرائیل – مثل یک غدّه سرطانى – در قلب ملتهاى اسلامى است که بزرگترین بدبختی ها براى ملت هاى اسلامى از این ناحیه آمده است. بنابراین، مسأله ارتباطى که مطرح مى‌کنند، مسأله صادقانه‌اى نیست. ارتباط براى این است که بتوانند به‌طور مرتّب خواسته‌هاى خودشان را تکرار و دیکته کنند و ما را تهدید نمایند!

http://policyiran.com/?p=7167

Commenti