Prospettive per il mondo: anno 2030


In base a quanto riferisce il consiglio nazionale delle informazioni degli USA, nel 2030 non vi sarà alcun Paese egemone nel mondo, ma la vera forza motrice saranno alcune alleanze e gruppi di Paesi, presi complessivamente. Quindi vi sarà l’affermazione del cosiddetto mondo multipolare. 

Le informazioni in possesso di questo ente sono normalmente riferite a dati in possesso della CIA. Sempre in base a ciò, il consiglio nazionale sopracitato nota come ciò rappresenta un passaggio fondamentale, visto che per la prima volta dal 1750, nessun paese occidentale avrà un’egemonia mondiale. 

Inoltre l’analisi del mondo che verrà nel 2030, focalizza l’attenzione sul medio oriente, affermando che la crescente influenza dell’Iran farà cambiare volto alla regione. Per ciò che concerne gli USA, la prospettiva non è molto rosea, visto che l’analisi si concentra sul crescere dei problemi sociali all’interno dello Stato nordamericano. 


fonte: irinn.ir
در گزارشی که شورای اطلاعات ملی آمریکا روز سه شنبه منتشر کرد، پیش بینی شده است این کشور تا سال 2030 میلادی جایگاه خود را به عنوان ابرقدرت از دست خواهد داد، با این حال هیچ کشور دیگری، از جمله چین تبدیل به قدرت سلطه گر نخواهد شد.

به گزارش سرویس مونیتورینگ پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از دیفنس نیوز، در این گزارش آمده است، قدرت به شبکه ها و ائتلافهای جهان چند قطبی منتقل خواهد شد.

این شورا که در سال 1979 میلادی تاسیس شده است، در گزارشی موسوم به «روند جهانی در سال 2030 میلادی» به پیش بینی آرایش قدرت در جهان طی دو دهه آتی پرداخته است. گفتنی است این شورا گزارشهای خود را به رییس سازمان ملی اطلاعات آمریکا ارائه می کند و مرجع جامعه اطلاعاتی آمریکا برای تحلیلهای استراتژیک دراز مدت به شمار می رود. ماموران اطلاعاتی شورای اطلاعات ملی آمریکا از میان شخصیت های دولتی، دانشگاهی و بخش خصوصی انتخاب می شوند.

این شورا در گزارش خود نتیجه گیری کرده است، جهان در سال 2030 میلادی در مقایسه با امروز بسیار متفاوت خوهد بود. تا سال 2030 میلادی هیچ کشوری، نه چین و نه هیچ کشور بزرگ دیگر قدرت سلطه گر نخواهد بود.

در این گزارش همچنین پیش بینی شده است، توزیع قدرت از کشورها به شبکه های غیررسمی تاثیر بسزایی بر نقشه قدرت در جهان خواهد داشت.

در گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا همچنین آمده است؛ این تحول در واقع  روند قدرت گرفتن تاریخی غرب از 1750 میلادی را معکوس خواهد کرد و قدرت اقتصادی شرق آسیا در جهان به این منطقه باز خواهد گشت و دوره جدید دموکراسی سازی در سطح ملی و بین المللی آغاز خواهد شد.

در این گزارش همچنین پیش بینی شده است، پیر شدن سریع جمعیت جوان و نیز تقاضای فزاینده برای منابع طبیعی ادامه خواهد یافت و می تواند به کاهش شدید مواد غذایی و آب منجر شود.

از جمله دیگر ارزیابی های صورت گرفته در گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا، بررسی بدترین و بهترین سناریوهای طی دو دهه آتی است.

در ارزیابی بدترین سناریوها افزایش درگیری کشورها و نیز متمرکز شدن آمریکا به تنشهای داخلی این کشور و نیز توقف جهانی سازی پیش بینی شده است و در بهترین سناریو، چین و آمریکا در طیف گسترده ای از مسایل همکاری می کنند و این همکاری به گسترش همکاریهای بین المللی منجر خواهدشد.

این گزارش به خاورمیانه هم پرداخته و اضافه می کند رشد ایران در حوزه هسته ای، وضعیت فعلی منطقه را به کلی تغییر خواهد داد.

Commenti