روزنامه نگار ایتالیایی: آمریکا حق ندارد با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مخالفت کند


روزنامه نگار ایتالیایی: آمریکا حق ندارد با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مخالفت کند

رم - مدیر نشریه اینترنتیˈدولت و قدرتˈ ایتالیا با غیرقانونی خواندن تصمیمهای یکجانبه آمریکا و متحدان غربی این کشور نسبت به برنامه مشروع هسته ای ایران، گفت: آمریکا حق ندارد با فعالیتهای صلح آمیزهسته ای کشوری مستقل مانند ایران مخالفت کند.

ˈاستفانو بونی لائوریˈ روزچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رم در باره مذاکره هسته ای ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان که روزسه شنبه آغاز شد، افزود: ایران به عنوان کشوری مستقل از حق توسعه برنامه هسته ای صلح آمیز خود برخوردار است و آمریکا حقی برای مخالفت با آن ندارد در حالیکه اسرائیل دهها کلاهک هسته ای در اختیار دارد. 

وی گفت: جمهوری اسلامی به دو دلیل با موضع قویتری نسبت به مذاکرات قبلی وارد مذاکره با گروه پنج بعلاوه یک در آلماتی حاضر شد. اول اینکه شکست تروریست ها در سوریه باعث متوقف شدن برنامه های امریکا در خاورمیانه و افزایش نفوذ و قدرت ایران در عرصه بین المللی شد.

ˈ دوم، اینکه تصور غرب این بود که با تحریمهای سنگین علیه ایران، در این کشور شورشهای داخلی خواهد شد که نه تنها شورشی صورت نگرفت بلکه موجب تحکیم قدرت رهبری ایران شد.ˈ

بونی لائوری افزود: ادامه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران برای مقابله با مصرف فزاینده انرژی در بازار داخلی این کشور امری حیاتی و اساسی است و دولت قصد دارد نفت را به سرمایه نسل آتی تبدیل کند. 

این روزنامه نگار ایتالیایی یادآور شد: به نظرم مقامات ایرانی تاکنون در مذاکره هسته ای آمادگی زیادی در قبال درخواستهای گروه 1+5 از خود نشان داده است، حتی بسته های پیشنهادی مختلفی را ارایه دادند، اما مساله چیز دیگری است، آمریکا تنها به دنبال بهانه جویی برای اعمال فشار بیشترعلیه ایران است که البته در این میان نباید نقش اسرائیل را فراموش کرد. 

وی افزود: اگر ایرانیان فشارهای تحمیلی غرب را هم بپذیرند، ممکن است سایه سنگین تحریمها برای مدت کوتاهی کاهش پیدا کند، اما بعد با قدرت بیشتری از قبل اعمال خواهد شد که در این صورت آمریکا و متحدانش به بهانه کنترل توافقها با ایران، کارشناسان نظامی خود را اعزام خواهد کرد که اطلاعاتی در باره مراکز هسته ای و اهداف احتمالی برای حمله نظامی غرب به ایران تهیه کنند. 

وی گفت: ایران با توجه به موقعیت دشوار کنونی باراک اوباما در خارج و داخل آمریکا، باید به دنبال ضمانت احترام به پیمان ها با نظارت روسیه و چین باشد.

http://www.irna.ir/fa/News/80562919/%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C

Commenti